Shockwave therapie (E.S.W.T.)

Shockwave therapie is een moderne en erg doeltreffende behandelingsmethode. De term `shockwave` verwijst naar pneumatisch gegenereerde geluidsimpulsen die als een golf uitdeinen doorheen een medium (water, lucht of een vaste stof). Het gaat om hoorbare hoogenergetische geluidsgolven. Ze komen voor in de atmosfeer als explosieve gebeurtenissen plaatsvinden, zoals aardbevingen, of als vliegtuigen door de geluidsmuur breken. In een fractie stijgt de druk aan het golffront en bereikt onmiddellijk hoge waarden. In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie aangewend voor de behandeling van pijnlijke zones.

Hoe wordt de therapie uitgevoerd?

De therapeut lokaliseert de pijnzone en brengt gel aan. Vervolgens dient hij shockwaves toe door cirkelvormige bewegingen over de pijnzone te maken. Zo werkt het. Shockwaves versnellen het genezingsproces door het stimuleren van de zelfgenezende eigenschappen van het lichaam. Ze verbeteren de bloedcirculatie en stimuleren het metabolisme, hierdoor herstelt het aangetaste weefsel.

Zelftest - vragenlijst

• Heeft chronische pijn een grote invloed op uw fitheid en privé- en beroepsleven?
  • Ervaart u een beperkte mobiliteit in uw schouders of armen?
  • Heeft u problemen om voorwerpen van een rek te nemen?
  • Doet uw rug pijn wanneer u wandelt, zit of ligt?
  • Doen uw ellebogen pijn wanneer u een voorwerp opneemt of vasthoudt?
  • Heeft u erg veel last van spierspanningen in uw schouders of nek?
  • Heeft u pijn aan achillespees, hiel of knie als u wandelt of de trap neemt?

Als u op één van deze vragen "ja" heeft geantwoord, neemt u best contact op met een van de  therapeuten van DePraktijk. Hij of zij kan u helpen!

Pijntherapie

Gecalcifieerde schouder en tendinitis : Het objectief van de therapie is de pijn verminderen of verlichten en de door de pijn geïnduceerde beperking van de mobiliteit in de betreffende schouder opheffen. Kalkvorming die de pijn veroorzaakt, kan worden vergruisd met de 15mm behandelkop.

Tennis- en golfelleboog: Chronische ontstekingen worden genezen om zo de pijn in de elleboog met succes te verlichten. Dit zorgt voor een betere mobiliteit van de elleboog en meer kracht in de voorarm. In dit geval is de focusbehandelkop meer geschikt.

Patellaire tendinopathie/achillodynie: Beide syndromen zijn chronisch en worden meestal veroorzaakt door sport. Het pathologisch aangetaste pijnlijke deel van de pees vertegenwoordigt een relatief groot volume. Met de ShockMaster®serie kan dit volume in zijn geheel worden bewerkt en zo het gewenste therapeutische en genezende effect bewerkstelligen.

Plantaire fasciitis of hielspoor: Met behulp van radiale shockwaves kan een duidelijke verbetering van de klinische ontwikkeling van chronische plantaire fasciitis (`hielspoor`) bekomen worden. Naarmate de symptomen van de pijn worden aangepakt, stijgt het draagvermogen van de betreffende voet erg snel.

Andere indicaties:

• Iliotibiale band frictie syndroom
  • Tibiale stress-syndroom
  • Morton neuroom
  • Dupuytren contractuur
  • Schouderpijn met/zonder beperkte mobiliteit
  • Tendinitis van de trochanter
  • Patellaire chondropathie
  • Anterieur tibialis syndroom
  • Dorsaal hielspoor
  • Algemene chronische enthesiopathie
  • Acute en chronische cervicale/lumbale pseudoradiculaire syndromen
  • Acute en chronische dorsalgie
  • Recurrente spierpijn in het boven- of onderbeen
  • Metatarsalgie
  • Pseudartrose
  • Triggerpunten

Trigger point shockwave therapy

Myofasciale pijntherapie

Myofasciale triggerpunten zijn pijnlijke punten in de vezels van dwarsgestreepte spieren die vaak in de buurt van ligamenten en aanhechtingen voorkomen. Deze spiervezels worden vaak getroffen door storingen in het metabolisme. Actieve triggerpunten zijn gevoelig en pijnlijk, en veroorzaken uitstralings- en reflexpijn als ze worden aangeraakt. Latente triggerpunten veroorzaken alleen locale pijn als ze worden aangeraakt. Spieren met triggerpunten zijn stijf en gevoelig en hebben een vermindere spierkracht waardoor ze slecht functioneren. Triggerpunten bevinden zich meestal in posturale- en kauwspieren. Met de D-Actor® behandelkop worden shockwaves radiaal in combinatie met infrageluid toegepast op de pijnlijke triggerzone in de aangetaste spierregio. De behandeling kan in één of meer sessies worden toegepast. Eliminatie van stoornissen aan de motorische eindplaat – normaliseren van de hypoxie in triggerpunten – oplossen van contractieknopen – stimuleren van het metabolisme in aangetaste spiervezels.

Acupuncture shockwave therapy

Gedurende de laatste jaren wordt acupunctuur steeds belangrijker in de behandeling van pijn. Triggerpunten die pijn veroorzaken zijn pathologische structuren. Acupunctuurpunten zijn echter een volledig fysiologisch fenomeen waarvan de anatomische locatie al meer dan 2000 jaar bekend is. Door de AkuST applicator te combineren met nauwkeurig geselecteerde acupunctuurpunten kunnen complexe aandoeningen en pijnsyndromen voor het eerst worden behandeld met shockwaves. De AkuST-behandeling stimuleert afstandspunten, hoofdpunten en lokale acupunctuurpunten om een gecombineerd effect te creëren. Werking van AkuST: individuele acupunctuurpunten bestaan uit drukreceptoren. De shockwaves van de ShockMaster® serie produceren stimuli, die zorgen voor een betere doorbloeding en verlichten de pijn. AkuST-therapie heeft zijn doeltreffendheid bewezen in de pijnbehandeling bij chronische gewrichtsaandoeningen zoals osteoarthritis aan de knie, de heup of de schouder.