McKenzie therapie

Mechanische Diagnose en Therapie

De McKenzie methode is ontwikkeld door Robin McKenzie, OBE, uit Nieuw Zeeland. De Mechanische Diagnostiek en Therapie is een systeem waarbij de zelfbehandeling en de actieve rol van de patiënt tijdens de behandeling centraal staat. De nadruk ligt op preventie en interventie en stimuleert de patiënt om controle te nemen over zijn eigen behandeling. Het onderzoek is effectief omdat het snel kan beoordelen wie wel en wie niet reageert op deze aanpak. Aangezien de meeste pijn uit de wervelkolom van mechanische oorsprong is, zal het grootse deel van de patiënten een patroon van pijn verandering en functie verandering demonstreren als gevolg van dit "dynamisch evaluatie proces". Op basis hiervan kan de patiënt geclassificeerd worden. Deze McKenzie classificatie is uniek. En geeft zowel de patiënt en de therapeut de gelegenheid om met minimale middelen en zonder ingewikkelde apparatuur de patiënt te onderzoeken, een oordeel te vormen en de behandeling te starten. Mede doordat voor elke patiënt een individueel programma wordt samengesteld.

McKenzie: de actieve behandeling voor de rugpijn patiënt

Deze unieke methode om rugklachten te onderzoeken en te behandelen is wereldwijd verspreid en erkend. Het totale pakket van patiëntenzorg, bekend als de "McKenzie-methode" is een benadering die door veel behandelaars wordt toegepast. Waarbij de mogelijkheden van de patiënt om de principes van deze behandeling zelf te leren, centraal staan. Hierdoor blijft de patiënt zelf de controle houden en vermindert dit de afhankelijkheid van therapeut en therapie. De McKenzie methode staat voor het zelf genezend vermogen van de patiënt, zonder medicijnen, ultrageluid, warmte of koude therapie, zonder operatie en zonder therapeut die de patiënt afhankelijk maakt. Het is een effectieve en goedkope manier om de veel voorkomende rugklachten met succes te behandelen.

Wat maakt de McKenzie methode uniek? Het onderzoek

Dit is een unieke stap-voor-stap benadering om de problemen van de patiënt snel en effectief te evalueren. Door middel van herhaalde bewegingen en lang aan gehouden houdingen kunnen de meeste patiënten goed ingedeeld worden in een aantal categorieën afhankelijk van de mate van pijn en beperkingen. Hierbij worden geen dure en ingewikkelde technieken bij gebruikt.

De behandeling

De McKenzie behandeling schrijft een serie van oefeningen en houding voor die voor iedere patiënt apart wordt samengesteld. De nadruk ligt op actieve betrokkenheid van de patiënt. Hierdoor kan het aantal behandeling zo gering mogelijk gehouden worden. Met de juiste kennis en de juiste oefeningen kan de patiënt ook in de toekomst een eventuele terugval van de klachten zelfstandig opvangen. Voorde meer ingewikkelde patiënten zijn de speciaal opgeleide McKenzie therapeuten in staat om hier gerichte technieken toe te passen totdat de patiënt weer in staat is om zich zelf verder te helpen

Preventie

Door te leren hoe je het probleem kan aanpakken, verkrijgt de patiënt kennis en inzicht in zelfbehandelingstechnieken die het risico voor terugval van de klachten sterk verminderd.